Bel mij terug



    Hart Uitvaart

    Blog & Laatste nieuws

    Een korte terugblik

    Dit voorjaar is het alweer tien jaar geleden dat ik mijn laatste salarisstrookje mocht ontvangen. Zeer waarschijnlijk heb ik die niet eens bewaard. Alhoewel terugblikken niet hoog staat op mijn lijstje met favoriete bezigheden, kan ik wel stellen dat er veel is gebeurd in dat decennium. In de eerste jaren als franchisenemer bij een grote landelijke organisatie, maar zeker ook in de vijf jaren bij Hart Uitvaart.

    De inkt van de inschrijving bij de Kamer van Koophandel is amper opgedroogd als de wereld eind 2019, begin 2020 kennis maakt maken met een nieuw virus: Covid. ,,Daar zul je als startende ondernemer wel blij mee zijn geweest,” is mij meerdere keren voorgehouden. Allereerst vind ik dat al een vreemde gedachtegang. Alsof je staat te juichen bij andermans verdriet en ellende. Nee, met het virus ben ik geen seconde blij geweest. Vergeet niet dat Willeke en ik zelf ook zijn blootgesteld aan het risico van blijvende gezondheidsschade. Verder hoop je juist in je beginperiode dat zoveel mogelijk mensen kennis met je bedrijf mogen maken. Door alle beperkingen konden er vrijwel nooit meer dan dertig personen aanwezig zijn bij een begrafenis of crematie.

    Wel is het een zeer indrukwekkende periode geweest. Veel momenten zijn verankerd in ons collectieve geheugen: de erehagen, de mondkapjes, de volle IC’s. Het beeld wat bij mij het meeste is blijven hangen, is het ongeloof op Willeke’s gezicht op een donkere zaterdagochtend in december, wanneer wij een kerkelijke uitvaart mogen begeleiden. Tijdens de dienst krijgen wij in minder dan twee uur tijd drie nieuwe overlijdens doorgebeld. Allemaal vanuit hetzelfde verpleeghuis. Dat is ongekend. Hartverscheurend ook. Voor de families, maar ook voor het personeel van dat zorghuis. In één nacht waren er zeven bewoners overleden. Ik kan me niet voorstellen dat wij of zij zoiets ooit nog gaan meemaken. Ik hoop het ook niet, eerlijk gezegd.

    Genoeg over deze periode. We zijn immers allemaal blij dat dit een gepasseerd station is. Dat ik al een decennium zelfstandig mag werken, zie ik als een zeer groot hoogtepunt. Het is iets wat niet vanzelfsprekend is. Kijk maar naar de grote hoeveelheid advertenties in de krant. Waar er heus wel branches bestaan met weinig tot geen concurrentie, geldt dat niet voor de uitvaartbranche. Concurrentie vind ik in deze context trouwens een vervelend woord. Ik gun iedereen het beste. Ook de andere ondernemers. Op Voorne-Putten zijn wij gezegend met een aantal echt goede uitvaartondernemers. Dat mag toch gerust gezegd worden?

    Verder denk ik met een grote glimlach terug aan de adoptie van een zeehond bij Aseal in Stellendam met Willeke. We deden dit in 2022, in de maand dat wij tien jaar samenwerkten. De vrijlating in Ouddorp staat bij ons beiden in het geheugen gegrift. Ik denk nog geregeld terug aan het moment dat de opvangmand opengaat en Noheez (zeehond omgedraaid minus een ‘d’) richting de branding schuifelt om te verdwijnen in het ruime sop.

    Als ik alle heuglijke of ontroerende momenten moet beschrijven, kan ik dit hele tijdschrift wel vullen. Zoveel lieve families, zo vaak een bijzonder afscheid.

    De laatste jaren hebben vooral in het teken gestaan van een torenhoge inflatie. De kosten van het dagelijkse leven zijn enorm gestegen. Dit zie je helaas ook terug in deze branche. In vijf jaar tijd is alleen al de prijs van een overlijdensakte gestegen van € 13,40 naar € 16,60,- (bijna 24 procent). Een postzegel van € 0,87 naar € 1,09 (ruim 25%). Begraven in de Gemeente Rotterdam is ruim 26% duurder geworden. Zonder hier een uitvoerige studie aan te hebben besteed, is in mijn optiek de prijs van consumpties in het crematorium of op de begraafplaats het hardst gestegen. De inflatie van ons basistarief hebben we kunnen beperken tot gemiddeld drie procent per jaar.

    Hart Uitvaart bestaat dit voorjaar alweer vijf jaar. Wat is de tijd snel gegaan. Met dankbaarheid voor de mensen die vertrouwen in ons hebben gesteld, sluit ik deze column af. Het volgende verhaal gaat weer een familie die ik heb mogen begeleiden. Ons werk draait immers niet om de uitvaartonderneming, maar om de mensen waar wij thuis komen.

    ervaringen van nabestaanden

    Ik werk zelf in een verzorgingshuis en ken zodoende veel ondernemers. Toen mijn vader overleed, hoefde ik niet lang na te denken over wie ik zou bellen; Niels. Hij is altijd zichzelf; vriendelijk, professioneel en ontzettend begaan met de families die hij begeleidt.

    Angelique

    Niels is helaas al te vaak bij ons geweest. Nog nooit heeft hij ons vertrouwen beschaamd.

    Joanna

    Niels en Willeke vullen elkaar uitstekend aan. Ze zijn niet alleen ontzettend goed in hun werk, maar ook qua uitstraling zijn ze perfect.

    Karel

    Ze voelden feilloos aan wat wij wilden. Ik kan terug kijken op een prachtig afscheid.

    Maaike

    Niels is een fijn mens. Ik merkte meteen dat hij er voor ons was en niet voor zichzelf. Met de kleinste dingetjes dacht hij met ons mee. Zo werd het afscheid van mijn vader nóg persoonlijker en mooier. Ik zou hem van harte aanbevelen.

    Marianne